به منظور تحقق بند 12 سياستهاي كلي نظام اداري ابلاغي مقام معظم رهبري و اجراي مواد 27، 36 و37 قانون مديريت خدمات كشوري؛ دستگاههاي اجرائي موظفند فرآيندهاي مورد عمل و روش هاي انجام کار خود را با هدف افزايش بهرهوري نيروي انساني و کارآمدي فعاليتها نظير سرعت، دقت، هزينه، کيفيت، سلامت و صحت امور و تامين رضايت و کرامت مردم و بر اساس دستورالعمل سازمان تهيه و به مورد اجراء گذارند و حداکثر هر سه سال يک بار اين روش ها را مورد بازبيني و اصلاح قرار دهند. همچنين دستگاههاي اجرائي موظفاند مراحل، زمان، کيفيت و استاندارد ارائه خدمات و تغييرات آنها را مستند و شفاف نموده و از طرق مختلف به اطلاع مردم برسانند.
همچنين براساس برنامه توسعه دولت الكترونيك و هوشمند سازي اداري "موضوع نقشه راه اصلاح نظام اداري مصوبه شوراي عالي اداري ابلاغي رياست محترم جمهوري" دستورالعمل اصلاح فرايندها و روشهاي انجام كار باهدف افزايش رضايت ذينفعان (شهروندان، مراجعان، كارمندان و ساير دستگاههاي اجرايي ذينفع)؛ افزايش كارايي دستگاه و كاهش هزينهها؛ افزايش شفافيت، سرعت، دقت، صحت و كيفيت اجراي فرايندها و قابليت مديريت فرايندها تدوين و جهت اجرا به دستگاه ها ابلاغ گرديد.
از طرف ديگر به منظور ارائه خدمات به موقع، سريع و آسان به ارباب رجوع و همچنين ارتقاء رضايت مندي آنان از عملكرد دستگاه هاي اجرايي و استانداري ها و كاهش مراجعه حضوري ارباب رجوع، استانداري ها موظف به استقرار ميز خدمت در قالب ميز خدمت الكترونيكي طبق بخشنامه شماره 1538588 مورخ 7/9/1396 سازمان اداري استخدامي كشور مي باشند.